10 tips om minder suiker te eten

10 tips om minder suiker te eten

In de blog van vorige week heb ik met je gedeeld wat er gebeurt wanneer je stopt met suiker eten en wat mijn eigen ervaring hier mee was. Vandaag de dag vind je nog steeds suiker terug in mijn voedingspatroon. Dit heb ik weten te realiseren aan de hand van de onderstaande stappen.

1. Laat jezelf niet in verleiding komen

De makkelijkste manier om minder suiker te eten, is door deze producten niet meer in huis te halen. Ga ook bij jezelf na, zijn er producten waardoor je meer zin krijgt in zoetigheid? Check! Vermijd deze producten.

Tip: Zoek naar producten die je zin in zoetigheid juist wegnemen. Voor mij is dit een glas Cola-Light. Heb ik deze op, dan is mijn trek in zoetigheid weg.

2. Stop niet cold turkey

Meteen stoppen met suiker eten is een slecht plan. Er zijn maar weinig mensen die succesvol een compleet nieuw voedingspatroon succesvol kunnen volhouden. Gun jezelf de tijd om te wennen aan een nieuw voedingspatroon en creëer dit patroon stap voor stap.

Tip: Breng je voedingspatroon in kaart. Bestudeer je voedingsplan en vraag jezelf af, wat zou je anders kunnen en willen doen binnen jouw voedingspatroon.

3. Herken suiker

Zoals gezegd in de blog van vorige week, komt suiker uit allerlei voedselbronnen en vind je het terug in allerlei vormen. Fructose, glucose, galactose, sacharose, lactose, maltose en trehalose zijn allemaal benamingen voor een bepaald soort suiker.

De eerstvolgende keer dat jij boodschappen gaat doen, daag ik je uit om de suikers te herkennen in de producten die je koopt.

Tip: Eindigt het ingrediënt op -ose, dan weet jij het, dit is een suiker.

4. Eet minder bewerkte producten

In het merendeel van de bewerkte producten is suiker verwerkt. Dit doen ze niet alleen om de smaak te versterken. Dit doen ze ook om de structuur of de houdbaarheid van een voedingsmiddel te verbeteren.

Tip: Staat er op een product een claim die betrekking heeft op een verlaagd percentage in vetten, dan is de kans groot dat er extra suiker aan toegevoegd is.

5. Let op wat je drinkt

Dat frisdrank gelijk staat aan bergen suiker weten we allemaal. Hoe zit het met andere drankjes die onschuldig lijken? Smoothies, vitaminewater en de meeste koffiedrankjes van Starbucks zitten vol met suikers.

Tip: Kies voor water, thee of zwarte koffie en je weet zeker dat er geen suiker aan toegevoegd is.

6. Sla geen maaltijden over

Dat het overslaan van maaltijden niet verstandig is hoef ik jou niet te vertellen. Het resulteert in enorme honger en het maken van verstandige keuzes is op dit moment stukken lastiger. De kans dat je naar suikerrijke producten grijpt wordt hiermee aanzienlijk groter.

Tip: Zorg voor een gestructureerd voedingspatroon.

7. Plan je snackmomenten

Het inplannen van een vast moment om te snacken, creëert een gewoonte. Door een paar specifieke momenten op de dag of in de week toe te wijden aan een suikerrijke snacks, voorkom je impulsieve snackmomenten. Momenten waarop jij te veel suiker binnen krijgt.

Tip: spreek van tevoren met jezelf een bepaalde portie af. Zo voorkom je dat je teveel binnen krijgt.

8. Ga voor fruit of groente

In groente en fruit vind je natuurlijke suikers. Toch wil je deze groep niet overslaan. Ze zijn namelijk rijk aan vitamines en mineralen en deze heb je nodig voor je gezondheid.

Tip: Hou je niet van standaard fruit zoals appels, peren of een banaan? Geen probleem! Nu je minder geld uitgeeft aan junkfood, heb je iets meer budget voor wat exotisch fruit zoals mango of ananas.

9. Eet meer eiwitten

Eiwitten zorgen er onder andere voor dat je eerder verzadigd raakt en ook lang verzadigd blijft. Voorkom een vreetbui, door gedurende de hele dag eiwitrijk te eten.

Tip: Een eiwitshake en een stuk fruit vormen samen het perfecte tussendoortje. Verantwoord en laag in suikers.

10. Kies voor natuurlijke zoetstoffen

Ben je een echte zoetekauw en krijg je zwarte koffie met moeite weg, kies dan voor een natuurlijke zoetstof zoals stevia. Stevia kan suiker nooit helemaal vervangen. Experimenteer voor jezelf in welke verhouding je deze twee wilt gebruiken.

Tip: Gebruik niet dezelfde verhouding Stevia tegenover suiker. Stevia is vele malen zoeter dan suiker.

Hoe kan je nu het beste starten met minder suiker eten? Kies jouw twee favoriete tips hieruit en begin vandaag nog met deze toe te passen. Lukt het je om dit minimaal 2 volle weken vol te houden, voeg dan een derde tip eraan toe.

Geschreven door:

Marc Boex,

Personal Afslank Coach en Fulltime Pizza Lover.

www.fitterbytheday.nl

No Comments

Post A Comment