Wat te doen wanneer een eetschema niet voor je werkt?

Wat te doen wanneer een eetschema niet voor je werkt?

In de blog van vorige week heb ik de voor en nadelen van een eetschema besproken. Hoewel een eetschema een goed startpunt vormt om je voedingspatroon richting te kunnen geven, wil je deze niet voor langere tijd gebruiken.

Het grootste nadeel van een eetschema is gebrek aan vrijheid. Je bent gebonden aan je schema en wijk je hiervan af, dan zal het te verwachten resultaat eveneens afwijken.

Nog een veel voorkomend nadeel is het gebrek aan variatie. Na vele eetschema’s gevolgd te hebben en ruim honderden eetschema’s gezien te hebben kan ik alleen maar zeggen dat ze allemaal ontzettend veel op elkaar lijken.

De standaard rijst met kip en broccoli is een van de meest voorkomende diners op zo’n eetschema. Brinta met bosbessen is dan weer het meest populaire ontbijt in een eetschema.

Het is juist het gebrek aan gevarieerd eten, wat ervoor zorgt dat vele mensen hun eetschema niet vol kunnen houden.

Wat moet je doen wanneer jij je eetschema niet kunt volhouden?

Je kunt kiezen voor een dieet zoals: paleo, ketogeen, atkins, etc. Welke allemaal werken, mits je het plan kunt opvolgen. Hoewel er genoeg mensen zijn die dit dieet volgen en niet afvallen.

Waar ligt dat aan?

Het is een gebrek aan willen en kunnen afwegen en registreren van je voeding wat ervoor zorgt dat je geen resultaat behaalt.

If It Fits Your Macro’s (IIFYM) of macro tracking zijn benamingen voor het tellen en bijhouden van je calorieën, eiwitten, koolhydraten en vetten.

Het is een methode die dankzij smartphone applicaties zoals: Mijn Eetmeter of MyFitnessPal steeds vaker toegepast wordt.

Ook deze methode heeft zo zijn voor en nadelen.

Het grootste nadeel is al genoemd. Je moet alles gaan bijhouden wat je eet en drinkt. Dit is vooral  in het begin erg veel werk, omdat je jezelf wegwijs moet maken in de wereld van alles afwegen, meten, registreren, tellen, analyseren en continu je eetgewoontes bijstellen om je doelstelling te kunnen behalen.

Dat is inderdaad meer werk dan een eetschema volgen.

Ondanks dit nadeel is het een populaire methode en niet zonder reden.

Macro tracking bied je namelijk de mogelijkheid om je doelstelling te behalen en geeft je de vrijheid om te eten wat jij maar wilt. De voorwaarde is dan wel dat dit allemaal binnen jouw macronutriëntendoelen past.

Dit wil zeggen dat jij uit eten kunt gaan, cheatmeals kunt houden en je doelstelling kan behalen!

 

Hoe begin je aan macro tracking?

Stap 1: Download een calorieëntracking app.

Stap 2: Bereken je caloriebehoefte.

Stap 3: Begin met het registreren van je voeding

Stap 4: Maak van een voedingslogboek bijhouden een gewoonte.

Maak je in het begin niet te druk over het juist invoeren van alle porties. Begin met loggen, neem de tijd om het onder de knie te krijgen en blijf dit net zolang doen totdat het een dagelijkse gewoonte is geworden. Vanuit hier kun je weer de lat wat hoger voor jezelf leggen door nauwkeuriger te gaan registreren.

 

Geschreven door:

Marc Boex,

Personal Afslank Coach en Fulltime Pizza Lover.

www.fitterbytheday.nl

No Comments

Post A Comment